علت سکوت هاشمی رفسنجانی درباره حماسه 9 دی چیست؟
نوشته شده توسط : سرباز كوچك ولايت

حماسه 9 دی؛ کنکور بصیرت ایرانیان
انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن را باید یکی از پیچیده ترین شرایط سه دهه گذشته انقلاب اسلامی دانست که به واسطه آن خیلی از ظرفیتها و واقعیتهای جمهوری اسلامی محک خورد و مورد آزمون قرار گرفت به همین جهت حماسه 9 دی را می توان کنکور بصیرت ایرانیان نامید.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخابات دهم ریاست جمهوری از این حیث حائز اهمیت شد که تمامی گروهها و جریانات سیاسیٍ، شخصیتها شناخته شده کشور، رسانه ها و نهادهای مسئول در این انتخابات، توانایی و داشته های خود را در فضای واقعی به دور از رانتهای مرسوم مانند جایگاههای حقیقی و حقوقی و سوابق تاریخی و ملاحظات معمول، عرضه و آن چه داشتند رو کردند.

در چنین بستری بسیاری از واقعیتهای مکتوم آشکار شد، باورهای زیادی رنگ باخت و باورهای زیادی از نو ساخته شد و در مواردی تحلیلها از افراد و گروهها و مجموعه ها، اصلاح و بازسازی و در مواردی تصدیق و تعمیق شد.

در شرایطی که حوادث بعد از انتخابات کمتر قابل پیش بینی بود و در مجموعه نظام و بدنه وفادار به آن نیز آمادگیهای تحلیلی و عملی برای برخورد با آن وجود نداشت، تحلیل حوادث بعد از انتخابات و تبیین فتنه 88 نقش مهمی دارد.

اما عاشورای سال 88 نقطه تاریکی در پرونده خواص بی بصیرت رقم خورد. روزی که مخالفان دولت با مخالفان نظام گره خورده و در عزیزترین روز سال که مردم برای عزیزترین انسان نزد خدا سوگواری می کردند خیابانهای پایتخت را عرصه پایکوبی و ضد شعائر اسلامی کردند.

پخش تصاویر تکان دهنده 6 دی موجب شد تا مردم ایران با روحیه ولایت مداری، آنچه بارها در شعارهای رسمی خود فریاد کرده اند " ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند" را در 9 دی به اثبات برسانند.

در این روز دریای جمعیت ایران توفانی شد و امواج سهمگین آن، فتنه گران را در هم کوبید و بسان کفهای روی آب، برخی از آنها را به بیرون از کشور پرتاب کرد.

امروز یکسال از حماسه 9 دی می گذرد ولی در دل تمام آنهایی که به خیابانها آمده و نوای لبیک یا خامنه ای سر دادند شور حسینی برجاست.

سید ولی الله مهابادی ایثارگر دوران دفاع قدس در گفتگو با مهر می گوید: آن روز با اینکه حال خوشی نداشتم ولی از روستا به تهران آمدم تا در کنار دیگر برادرانم دوباره با آرمانهای انقلاب اسلامی و رهبر عزیزم پیمان ببندم و بگویم رهبرا این سرباز کوچک تا پای جان برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایستاده است.

جوانی حدودا 23 ساله در حالی که خودروی 206 مشکی رنگش را پولیش می کرد از پشت شیشه های دودی عینکش در پاسخ به اینکه در مورد "9 دی" چه چیزی می داند گفت: تنها می دانم که این جماعت معترض به انتخابات حتی حرمت امام حسین  (ع) را هم نگه نداشتند. چیزی که از روز اول همه بزرگترای ما تو گوش ما خوندن، مگه ما ایرانیها از امام حسین عزیزتر هم داریم.  اما در 9 دی دوستداران امام و رهبری به خوبی پاسخ حرمت شکنان را دادند.

فروشنده یک سوپر مارکت هم در مورد حماسه 9 دی به این جمله اکتفا کرد که پشت درب مغازه یک کاغذ چسباندم به علت حضور در راهپیمایی تعطیل است. ما هر چه داریم از حسین (ع) داریم.

وقتی از زنی میانسال که در حال خرید میوه بود در مورد این روز پرسیدم گفت: 9 دی روز خداست. چون همه آدمهایی خدایی آندند تو خیابان تا از اسلام دفاع کنند. تا از رهبر خدائیمون دفاع کنند تا از غیر خدائیها برائت کنند.

زوجی که در شیرینی فروشی مشغول خرید بودند می گویند از طلوع آفتاب روز 9 دی در خیابان انقلاب تهران حضور داشتیم.  پس از خواندن نماز صبح از کرج به سمت تهران به راه افتادیم تا اولین کسانی باشیم که در صف لبیک به رهبر و آرمانهای انقلابمان قرار می گیریم. هر ایرانی وقتی از کوچه پس کوچه های هر شهر کشور گذر می کند نمی تواند نسبت به نام شهدا که آذین هر کوچه و خیابان است بی تفاوت باشد. زیرا آنها رفتند تا انقلاب بماند و ماهستیم تا نام و راه آنها باقی بماند و اجازه نمی دهیم هیچکس به این انقلاب نگاه چپ کند.

وقتی درب خانه خانم علی محمدی مادر سه شهید را زدم خجالت کشیدم در مورد عظمت روز 9 دی سال 88 گفتگو کنم. زیرا پاسخ او به روشنی روز بود. مادر شهید پس از استماع پرسشهایم گفت: جوان وقتی مسلمان می شوی یعنی اسلام را با تمامی شرایط و فضائلش پذیرفته ای و وقتی شهروند جمهوری اسلامی می شوی یعنی باید هم پایبند اسلام و هم پایبند قانون اساسی باشی که در هر دو به ولایتمداری متصلند.

پیرزن می گفت: ما با نور ولایت زنده ایم و این نور راه را برای شهدا روشن کرد و هر کس بخواهد این نور را خاموش کند به حق خون شهدا دستش قطع شود. مادر جان هر چند که دیگر پای راه رفتن ندارم ولی به خدا قسم در خانه وقتی این راهپیمایی عظیم را دیدم بی اختیار گریستم و از روی صندلی چرخدارم شعار مرگ بر منافق و ما با ولایت زنده ایم سر دادم...

در تمام این روزها و ماههای پرطمطراق "رهبر معظم انقلاب" بارها راه را نشان دادند و حسین وار گام برداشتند و در نماز جمعه خطاب به فتنه گران آنها را نسبت به عواقب کار خود آگاه کردند ولی باز برخی به فضای مه آلود فتنه دامن زدند تا اینکه عاشورا رسید و این فانوس آمد و فضا را روشن کرد و براستی 9 دی محصول قدرت نرم عاشورا بود و مولود کربلا.

آن چه جای تاسف دارد این است که به رغم گذشت بیش از یک سال از وقوع فتنه هنوز برخی خواص در همان بی بصیرتی دست و پا می زنند و در فضای روشن هنوز هم راه را پیدا نکرده اند و حاضر به عذرخواهی از عملکرد خود در ماجرای فتنه نشده اند. ولی آنچه در تاریخ باقی می ماند این است که حماسه 9 دی کنکور بصیرت بود. 

 
علت سکوت هاشمی رفسنجانی درباره حماسه 9 دی چیست؟

 تقریبا همه مسئولان و شخصیت های رسانه‌ای در سخنان یا نوشته هایی سالروز حماسه باشکوه مردم در 9 دی ماه سال 1388 را گرامی داشته‌اند اما آقای هاشمی رفسنجانی که بر دو صندلی ریاست مجلس خبرگان و مجمع تشخیص تکیه زده،‌ تاکنون در این باره سکوت کرده است.

به گزارش شبکه ایران،  سران سه قوه در روزهای اخیر در سخنرانی هایی با تقدیر از بصیرت و هوشمندی ملت ایران،‌ سالروز حماسه 9 دی ماه را گرامی داشته اند. رئیس قوه قضائیه، 9 دی را حضور در مقابل فتنه‌گرانی دانست که "می‌خواستند کشور را به اجانب بفروشند"، رئیس‌جمهور گفت که "ملت ایران در 9 دی از حرمت عاشورا، امام حسین(ع)، ملت ایران، انقلاب اسلامی، ‌عزت ملت ایران و حریم ولایت و امامت دفاع کرد" و رئیس مجلس هم پیام قیام 9 دی را ایستادگی و پایداری ملی بر میثاق انقلاب خمینی اعلام کرد.

بسیاری از دیگر مسئولان و شخصیت های مطرح دانشگاه و حوزه هم به تشریح ابعاد و اهمیت این روز برای نظام پرداخته اند ولی خلاف انتظارها، آقای هاشمی رفسنجانی همچنان درباره این روز باشکوه حاضر به موضع گیری نشده است.

البته آقای هاشمی سال گذشته و پس از واقعه هتک حرمت عاشورای حسینی هم که منجر به خلق حماسه 9 دی از سوی مردم شد، تا حدود یک هفته هیچ موضعی نگرفت به طوری که سکوت نسبتا طولانی او به همراه مواضع که در جریان آشوب های پس از انتخابات گرفته بود، باعث شد که مردم در تجمع بزرگ عاشورائیان(9دی) پلاکاردهایی را در انتقاد از سکوت وی حمل کنند.

راهپیمایان چنین عنوان می کردند که از آقای هاشمی رفسنجانی انتظار اتخاذ مواضعی روشن و دور از ابهام دارند.

این درخواست در شرایطی مطرح می شد که رفتار نزدیکان رئیس مجمع تشخیص از جمله مهدی و فائزه هاشمی نیز زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار داشت.

مهدی هاشمی حتی پس از خروج از کشور همچنان به هدایت، تامین و تقویت جریان فتنه متهم بود. البته فائزه نقش آفرینی آشکارتری داشت، چنانچه انتشار فیلم حضور او در میان آشوبگران روز عاشورا، وی را به عنوان "همراه همیشگی آشوبگران" مطرح کرد و آقای هاشمی را به دلیل سکوتش در این باره در معرض موج جدیدی از انتقادات قرار داد.

این واقعیت ها آقای هاشمی را آزار می داد با این حال او تلاش محسوسی برای خروج از میدان انتقادات مردمی نکرد.

گرچه تجربه دی ماه سال گذشته آقای هاشمی،‌ این انتظار را ایجاد کرده بود که او امسال درباره رویدادهای بزرگ مردمی همچون 9 دی موضع گیری روشنی کند اما سکوت روزهای اخیرش سایه ابهام را بر مواضع آقای هاشمی سنگین تر از گذشته کرده و احتمال افزایش انتقادات از او را زیاد کرده است.

این در حالی است که کمتر از 24 ساعت پیش و درست در روز هشتم دی ماه، هیئت رئیسه مجلس خبرگان تشکیل جلسه داد و فرصت اظهارنظر برای آقای هاشمی درباره 9 دی هم فراهم شده بود.

گفتنی است، بخشی از محافل ضد انقلاب بر پایه همین رویکرد آقای هاشمی ادعا می کنند که او با سکوتش در واقع حمایت خود را از سران و جریان فتنه اعلام می کند.




:: موضوعات مرتبط: مقالات , سیاسی , ,
:: برچسب‌ها: علت سکوت هاشمی رفسنجانی درباره حماسه 9 دی چیست؟ , حماسه 9 دی؛ کنکور بصیرت ایرانیان ,
:: بازدید از این مطلب : 1152
|
امتیاز مطلب : 84
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 10 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: